tiistai 17. toukokuuta 2016

Viikkotavoitteet käytössä jo nyt!

Otin vähitellen viime syksynä ja kunnolla nyt kevätlukukaudella käyttöön viikkotavoitteet viitos-kuutosillani. Eli olenhan minä jo ottanut askelia kohti yksilöllisiä oppimismenetelmiä, tajusin tässä tänään. Tosin viikkotavoitteet ovat tänä lukuvuonna olleet kaikessa karuudessaan vain oppikirjojen kappaleiden numeroita tai sivuja sekä työkirjan sivujen numeroita.

Mutta jo nyt olen huomannut, kuinka oppilaat ovat motivoituneet ja kuinka erilaisia oppijoita he ovat. Toki nyt ollaan jo niin loppukeväässä, ettei oppikirjoissa ole enää juurikaan mitään tekemistä jäljellä. Kirjasinkin viimeisten neljän viikon tavoitteet yhdelle A4:lle. Yleensä oppilaat ovat saaneet kahden seuraavan viikon tavoitteet kaksipuolisella paperilla. Tosin olen tehnyt näitä nyt aina sitä mukaa ja joskus olen saanut nippa nappa tiistaiaamuksi loppuviikon tavoitteet jakoon...

Olen tehnyt viikkotavoitteet Excelillä. Niissä on aina ruutu kunkin tavoitteen vieressä. Suurin osa oppilaista rastittaa suoritetun tehtävän. Osa käyttää värejä ja vaikka mitä koodeja. Osa ei oikein saa aikaiseksi pitää kirjaa tekemisistään.

Mielenkiintoista on ollut todeta, kuinka oppilaat ovat oppineet paljon itsestään oppijoina. Osa tekee heti alkuviikosta heille haastavat tai työläät jutut. Osan kanssa kuluu perjantai täydessä työntouhussa. Aina joskus joku tulee tiistaina kouluun ja kertoo, että viikkotavoitteet ovat paketissa.

Käyn aina maanantaisin läpi alkavan viikon erityispiirteet, jotta oppilaat saavat suunniteltua työskentelyänsä. Muistutan kokeista, teemapäivistä, vierailuista yms. Samoin korostan aina, jos olen laittanut johonkin oppiaineeseen pienemmät tavoitteet, koska toisessa oppiaineessa on sillä viikolla paljon urakoitavaa.

Mitään välitestejä en ole käyttänyt. Olisi ehdottoman hyödyllistä, jos oppilailla olisi aina isojen kokeiden välillä mahdollisuus testata osaamistaan. Tässä olisi varmasti hyötyä erilaisista sähköisistä kokeista, jotka tarkistavat itse itsensä.

Samoin harkitsen sitä, että laitan syksyllä tavoiteruudukon kaikille näkyviin luokan seinälle. Se voisi toimia kannustimena niille, joilta itsesäätely ei suju niin mallikkaasti. Samoin voisin kuvitella, että edistyneemmät oppilaat hakeutuisivat auttamaan jäljessä olevia luokkatovereitaan.

Tämä työtapa muuten helpottaa kovasti yhdysluokkaopetusta. Oppilaat tietävät, että pystyn auttamaan heitä paremmin niillä tunneilla, kun vain jompikumpi luokka on paikalla. Ns. suurryhmän tunneilla kaikki oppilaat tekevät valitsemiaan viikkotavoitteita, jolloin on mahdollista vaikka vaihtaa oppiainetta kesken tunnin. Minä pystyn auttamaan heikkoja vieressä istuen, kun valtaosa porukasta tekee sellaista, mitä osaa ja jaksaa sillä hetkellä tehdä. -Mitä mä nyt teen, kun sain jo tämän valmiiksi? -tyyppisiä kysymyksiä ei meillä kuulu. Viikkotavoitteista jotain muuta!

Matematiikassa meillä on 3-4 kunnon opetustuokiota kummallakin luokalla viikon aikana. Kaikkein taitavimmat tekevät niidenkin aikana jo muita juttuja, mutta suurin osa luokasta seuraa tarkasti, kun selitän asioita sähköisten materiaalien avulla. Olen myös kerännyt meillä käytössä olevaan Edison-oppimisympäristöön luomalleni matikan kurssille paljon opetusvideoita, joita oppilas voi käydä katsomassa halutessaan. Oppilaat tarkistavat itse tehtävänsä ja minä teen pistotarkistuksia.

Yritän saada syksyllä kunnolla käyttöön monipuolisen matematiikan kokonaisuuden. Matikkaguru, ehkä Lasku-Lassi, Sumdog, opetusvideot (joko valmiit tai itse tehdyt), monivuotinen oppikirja ja vihko. Ja kaikenlaisia välitestejä, sekä paperilla että koneilla.

Äidinkielessä on yleensä yhden kunnon opetustuokion aikana käyty läpi kielioppiasioita. Syksyllä toivon voivani luoda yhdessä oppilaiden kanssa monipuolisen suunnitelman siitä, miten otamme ops:n haltuun tältä osin.

Reaaliaineissa on tyypillisesti loppuviikon aikana käyty kappaleet läpi keskustellen ja samalla tehtäviä yhdessä tarkistaen. Oppilaat ovat siis lukeneet itse kirjan kappaleet jo aiemmin ja niistä jutellaan sitten yhdessä. Joskus olen lukenut kappaleita ääneenkin oppilaille. Nyt keväällä kaikki oppilaat ovat tehneet sovituista biologia-maantiedon kirjan kappaleista PowerPoint-esitykset ja esittäneet ne luokkatovereilleen. Arvioin ne kunnolla palautetta antaen ja annan niille kokonaisarvioinnissa kokeen arvon.

No mitä nopeat oppilaat sitten tekevät koulussa loppuviikolla? Vaikka mitä! Moni tekee vapaaehtoisia lisätöitä reaaliaineiden jutuista. PowerPointeja, iMovie-elokuvia, animaatioita jne. Muutamat haluavat koodata aina kun ehtivät. Osa istuu koneen ääressä ja katsoo Edisonista opetusvideoita. Jos luokassa on joku kysynyt jotain, mihin en osaa vastata (näin käy aika usein...), saattaa joku oppilas etsiä vastausta netistä. Pulpettikirjoja luetaan, moni piirtää. Joskus joku ottaa torkut sohvalla, ihan luvan kanssa. Kaikenlaisia projekteja tuntuu olevan koko ajan tekeillä.

Sohvasta tuli mieleen se, että viikkotavoitteiden myötä meillä on aika harvoin tilanteita, joissa kaikki istuvat pulpetin ääressä yhtä aikaa. Yleensä aina jotkut ovat tietokoneiden ääressä. Moni lukee jossain nurkassa tyynyn kanssa kirjan tekstejä tai romaania. Jotain videoita saatetaan rakennella käytävällä. Yleensä kehoitan tekemään kirjoitushommat pöydän ääressä, mutta ei se ole kaikille paras paikka. Levoton käytös aiheuttaa siirron oman pulpetin ääreen, mutta ei siihen usein jouduta turvautumaan.

Kuvaamataitoa meillä on aina perjantaisin, lukujärjestykseen sidottuna. Samoin muiden opettajien englannin-, liikunnan ja käsitöiden tunnit ovat vakiopaikoilla. Muuten elämme vähän tilanteen mukaan. Hankalat jutut käsitellään yhdessä silloin, kun sille on tarvetta. Joskun pidetään ihan vaan hauskaa, kun kaikki ovat saavuttaneet tavoitteet.

1 kommentti:

  1. Tosi inspiroivaa! Kiva lukea siitä, miten viikkosuunnitelmat toimivat arjessa ja miltä arki "näyttää".

    VastaaPoista